Gå til hovedindhold

Skærpede krav til ladestandere

Denne side giver et overblik over de nye krav til ladeinfrastruktur, som din virksomhed skal være opmærksom på.

Indhold

     

    EU er kommet med nye og skærpede krav i Bygningsdirektivet (EPBD) vedrørende etablering af ladeinfrastruktur. Derfor skal du som virksomhed være opmærksom på kommende krav til ladestandere.  Direktivet skal nu oversættes til dansk lovgivning. Det er Social- og Boligstyrelsens forventning, at der vil blive en minimumsimplementering.

    Som virksomhed skal ladeinfrastruktur opfyldes ved parkeringsarealer, som er tilknyttet eksisterende bygninger, samt ved renovering eller nyetablering af bygninger. Derudover kan der også være krav til ladeinfrastruktur ved eksisterende bygninger. 

     

    På nuværende tidspunkt er der følgende krav i bygningsdirektivet i dansk lovgivning:

     

    Du kan se de nye krav i figuren herunder:


    Kravene er baseret på om bygningen er til beboelse eller ej, om bygningen er ny, renoveret eller eksisterende, samt hvor mange parkeringspladser der skal være for at kravene gælder. Når der er skrevet ” kabelføring”, betyder det, at alle foranstaltninger, der er nødvendige for at muliggøre opsætning af ladepunkter, herunder datatransmission, kabler, kabelruter og nødvendigt elmålere, skal være på plads. 

    For mere information om ladeinfrastruktur på offentlige veje, kan man besøge følgende link: Parkering og opladning af elbiler (aarhus.dk)

    Disse krav vil få betydning for en lang række byggerier, der for fremtiden skal sikre mulighed for at kunne oplade sin elbil. Det er vigtigt for virksomheder at være opmærksomme på disse nye krav og forberede sig på de kommende ændringer.

    Dansk Erhverv

    Bygningsdirektivet vil blandt andet: 

    • Fremme bæredygtig mobilitet gennem krav til for-kabling, opladningspunkter til elektriske køretøjer og cykelparkering, herunder ladcykler.
       
    • Skærpe krav til antallet af opladningspunkter for både beboelses- og erhvervsbyggeri. 

    • Stille krav til at opladningspunkter skal muliggøre ”smart charging” og, hvor det er relevant, tovejsopladning. 

    Kilde: Dansk Erhverv